vojáky. Jistě, dá se to očekávat ­ existenciální nejistota války, možnost blíz–
ké smrti a sexuální frustrace může napomáhat navazování nahodilých in–
timních svazků, které spolu s nedostatkem antikoncepce často vyústí v ne–
plánované rodičovství. Ale ­ proč zrovna s vojáky US Army a v takové míře?
Vysokou přitažlivostí amerických vojáků se zabývali tehdejší psychologové
a zjistili, že za ní nestojí ani tak vysoké novosvětské sexuální charisma, jako
spíše nesoulad v kulturních vzorcích USA a Velké Británie. Šlo konkrétně
o polibek ­ zatímco mezi americkými mladými lidmi docházelo k líbání cel–
kem běžně a dvoření pak dlouhou dobu pokračovalo, aniž by došlo k po–
hlavnímu styku, mezi Angličany byl polibek jednoznačnou „pozvánkou
k sexu“, ke kterému došlo až po dlouhé době dvoření. Překrytím obou těch–
to vzorců došlo k výraznému zkrácení namlouvacího rituálu obou stran ­
američtí vojáci vymáhali polibek už po první či druhé schůzce a anglické
dívky byly po polibku zase rychle svolné... 
V různých kulturách lze nalézt specifické jazykové jemnosti různých po–
dob interpersonálních vztahů. Např. v tradiční čínské kultuře se rozlišuje
mezi  jia–jen (členové rodiny), shou–jen (sousedi, přátelé, spolužáci)
a sheng–jen (cizinci) (Goodwin, Tang, cit. podle Smith, Bond, Kagitcibasi,
2006). V Japonsku se jako shin–yu označuje celoživotní důvěrné přátelství,
které má podobné charakteristiky jako manželský vztah v Německu (Sala–
mon, cit. podle Smith, Bond, Kagitcibasi, 2006). Ostatně i v češtině cítíme
rozdíl mezi kamarádem, přítelem a pouhým známým. 
Jeden kanadský student architektury žil v Čínské čtvrti v New Yorku, tzv.
China Town. Po dotazu českého studenta, proč nemá na zvonku a na poš–
tovní schránce své jméno, odpověděl, že to není z důvodu bezpečnosti dob–
ré. Podle jeho názoru byl považován Číňany za sheng–jen, který se vetřel na
cizí teritorium a který není dvakrát zrovna vítán, a proto na sebe nechtěl
ještě více upozorňovat.
Kolektivistické kultury se vyznačují menším počtem přátel, ale těsnější–
mi vztahy k nim. Naopak pro individualistické kultury, zejména v USA, je
vhodné být sociální a mít hodně přátel, ale těsnější přátelské vztahy nejsou
tak časté (Smith, Bond, Kagitcibasi, 2006). Faktem je, že řada kultur se stá–
vá více a více individualisticky orientovanými a význam hlubších přátel–
ských vztahů je zatlačován do pozadí. Je to způsobeno životním stylem,
náročnými profesemi a požadavky, které jsou na člověka kladeny. V dnešní
společnosti, která akcentuje individuum a jeho výkon a vyznačuje se mi–
grací, nemá člověk čas na své přátelé. 
99
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>